Motion till Kyrkomötet
2005:62
av Britta Olinder
Förstärkning av arbetet bland studenter

Mot 2005:62

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att på lämpligt sätt verka för att förstärka kyrkans arbete bland studenter.

Motivering

Hälften av en årskull börjar studera vid högskola eller universitet. Genom den breddade rekryteringen är det fler som är ovana vid en akademisk miljö. Många byter hemort och känner sig främmande och ensamma. Det finns en större vilsenhet bland studenter inför studierna och en oro för vart studierna skall leda på en allt osäkrare arbetsmarknad.

Här finns en stor uppgift och utmaning för kyrkan men på många håll finns inte tillräckligt många präster att möta detta stora behov. Det kan t.ex. vara skäligt att finna en norm för hur många studenter varje präst kan ansvara för.

Göteborg den 20 juli 2005

Britta Olinder